Home » Loonbeslag en budgetcoaching

Loonbeslag en budgetcoaching

Veel salarisadministrateurs krijgen de laatste tijd te maken met het loonbeslag. Een medewerker heeft bijvoorbeeld financiële problemen die leiden tot een beslag op het inkomen. Meestal een gevoelig proces voor alle betrokkenen. De plichten van de werkgever worden bepaald door wet- en regelgeving. Maar op welke zaken moet je letten bij de verwerking van het loonbeslag? Denk bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van budgetcoaching

Preferent beslag
Voorheen werd er gesproken van een preferent beslag, waar de beslaglegger dit vaak zelf aangaf in de zogenoemde beslagexploot. Tegenwoordig geldt preferent beslag alleen nog voor de Belastingdienst of de beslaglegger die zich als eerste meldt bij de werkgever. Alleen een deurwaarder mag beslag leggen op loon. Maar alleen wanneer er een vonnis of dwangbevel is uitgesproken. Een incassobureau heeft geen wettelijke status, een werkgever is dus niet verplicht in te gaan op de eis van een incassobureau om loon af te dragen.

Zijn er onduidelijkheden over de schuld dan is het voor de werkgever altijd belangrijk contact op te nemen met de deurwaarder. Deze heeft vaak beter in kaart hoe groot de totale schuld is en weet of er zich meerdere schuldeisers hebben gemeld.

Verantwoordelijkheid van de medewerker, meedenken van de werkgever
De medewerker is uiteindelijk natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het aflossen van de schuld. Helaas kan iemand flink geraakt worden door een financiële noodsituatie. Vaak is de invloed dan ook op de werkvloer merkbaar. In het kader van goed werkgeverschap, kan een werkgever hierin ondersteunen door ook in kaart te brengen hoe de situatie vordert en het gesprek aan te gaan. Eventueel kunnen wij ondersteunen door het aanbieden van budgetcoaching voor de medewerker. U kunt daarvoor contact met ons opnemen voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *